Városlista
2024. május 16, csütörtök - Botond, Mózes

Hírek

2014. Január 29. 09:17, szerda | Helyi
Forrás: lvp/szentendreihirek.hu

Szentendrei iskolák az ország 100 legjobbjai közt

Szentendrei iskolák az ország 100 legjobbjai közt

Az ország 100 legjobb gimnáziuma és szakközépiskolája között szerepel Szentendrei Református Gimnázium és a Szentendrei Ferences Gimnázium, ez derült ki a HVG Rangsor 2014 című kiadványából.

Az évenként készülő rangsor az egyetemi felvételik, az országos tanulmányi versenyeredmények, az érettségik és a kompetenciamérések számadatainak összesítésével, összesen 957 magyar középiskola eredményeit figyelembe véve készült.

Szentendrei Református Gimnázium
A nemrég megjelent HVG Rangsor – A 100 legjobb gimnázium és szakközépiskola 2014 című kiadványban közreadott felmérés szerint a Szentendrei Református Gimnázium bekerült a száz legjobb hazai középiskola közé. A 957 hazai középfokú oktatási intézményt rangsoroló összeállítás a 2012-es érettségi eredményeket, az éves országos kompetenciamérés adatait és a felsőoktatási felvételi eredményeket vette alapul. A képet árnyalja az országos középiskolai tanulmányi versenyek (OKTV) döntőseinek aránya alapján készített rangsor is, amelyben biológiából városunk református gimnáziuma szintén igen jól, országos szinten fej-fej mellett az előkelő ötödik helyen szerepel a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium és a budapesti V. kerületi Eötvös József Gimnázium mellett.

– Különösen nagy dolog számunkra, hogy a hazai középiskolák legjobb 10%-ába bekerült a Szentendrei Református Gimnázium, hiszen egy mindössze tizennégy esztendeje alapított fiatal iskoláról van szó, amelyet a nagy történelmi hagyománnyal bíró, patinás gimnáziumokkal szemben fizikailag is szinte a semmiből kellett megteremtenünk. Nem beszélve a komoly szakmai háttérrel bíró pedagógusok megnyeréséről, a saját hagyományok megteremtéséről – mondta el a felmérést értékelve dr. P. Tóth Béla, a Szentendrei Református Gimnáziumot fenntartó egyházközség lelkésze.

A Szentendrei Református Gimnázium az általános gyakorlattól eltérően nem közegyházi, hanem gyülekezeti fenntartású, amely ráadásul nem évszázados hagyományokkal bíró, sok tízezres reformátusságot maga mögött tudó egyházközség, hanem a 20. századtól a városba beköltözőkkel lassan bővülő, ám az oktatásügyet mindig szívügyének tekintő közösség. Az elődök már 1929-ben, a nagy világválság idején nyolc tantermes polgári iskolát építettek; akkor is közoktatási feladatot kiváltva vállalt magára komoly kulturális missziót a kis közösség. Ezt a szemléletet vitte tovább a jelenlegi szentendrei reformátusság, amikor régi polgári iskoláját nyolcosztályos gimnáziumként teremtette újra, nagy áldozatokkal, és ezek szerint igen jó eredménnyel.

– Az igazgatóság a kezdetektől fogva magas színvonalon végzi munkáját, és mindig azt vallotta, egy iskolának szakmailag is nagyon jó teljesítményt kell nyújtania, hogy a végzősök a pályaválasztásra valóban felkészítve lépjenek ki az iskola kapuján. Többek között ezt szolgálja a diákok aktivitására, kutatási hajlamára építő modern pedagógiai módszerek alkalmazása is, amelyek segítik a diákközpontú és élményközpontú oktatás megvalósítását – mondta el a fenntartó. – A mérhető teljesítmény azonban nem minden. Nem az a fő célunk, hogy „versenyistálló” legyünk – a magas szintű tanulmányok mellett is arra törekszünk, hogy a gyerekek örömmel legyenek diákok, maradjon elegendő szabadidejük sportolni, pihenni, barátkozni, segítsük a személyiség kibontakozását és lelkileg, hitbeli téren is inspiráljuk őket. Sőt, egy olyan iskolában, amely műalkotásokkal teli, ahol hangversenyorgona áll rendelkezésre és aktív zenei élet folyik, a növendékek e téren is jelentős impulzusokat kaphatnak arra, hogy művészetkedvelő felnőttekké váljanak, vagy akár maguk is hasonló pályára lépjenek. Az egymást segítő, támogató testvéri közösség, a jó légkör kialakítása pedig – amely a felmérésekben külön nem is mutatkozik meg – mind a tanári karban, mind a tanár-diák kapcsolatokban elengedhetetlen. A számszerűsített eredmények viszont segítséget jelenthetnek minden intézménynek, nekünk is abban, hol érdemes javítani, még több figyelemmel és igyekezettel még jobb eredményeket elérni.

Az egyházi iskolák egyébként a közvélemény szemében is jó megítélés alá esnek. A mostani felmérésben szereplő legjobb száz magyar középiskola közel 20%-a – tizennyolc intézmény – egyházi fenntartású; ebből kilencet szerzetesi közösség, három intézményt evangélikus, hármat pedig a református egyház vagy gyülekezet tart fenn.
Kolos Emőke

Szentendrei iskolák az ország 100 legjobbjai közt

Szentendrei Ferences Gimnázium
amely évek óta szerepel már a 100-as ranglistában
„Hitre, tudásra, szép életre, jóra” – szeretne nevelni a katolikus iskola. Van ennek mérhető, összehasonlítható része, a tanulmányi eredmények, felvételi pontszámok, versenyeken elért helyezések, szakkörök változatossága, sportlehetőségek köre. Igyekszünk ebben a kategóriában is sokat adni diákjainknak, de a hitre nevelés, a „szép életre” való felkészítés, és az elesettebbek felé forduló jóság ugyanennyire fontos a számunkra. Ezek nehezebben összehasonlíthatóak más iskolák eredményeivel.

Fontos dimenzió az idő. Mérhető eredményeket kell produkálni most, de a tanítás, nevelés csak hosszú idő múltán terem igazán gyümölcsöt. Fontos, hogy tanulóink most töltsenek boldog diákéveket a Ferences Gimnáziumban, de életútjuk egészének sikeréhez a számszerű eredmények mellett fontos a hit világossága, az érzelmi intelligencia, a kudarc feldolgozása, a kitartó erőfeszítés. Vannak olyan fiatalok mindenhol, akik megszenvedik a kamaszkorukat, átélnek súlyos családi válságokat, vagy nehezen létesítenek jó kapcsolatokat. Nekik kevésbé lesznek boldog diákéveik; támaszt szeretnénk nekik nyújtani. Nem egyszerű dolog mérni egy iskola „jóságát”, amikor tevékenysége nemcsak a jelenre, hanem a jövőre is irányul.

Helyén kell kezelni a mérést és a sorrendet. Biztatásnak jó, megelégedettséghez kevés. Egy iskola megismeréséhez adhat kedvet, de a továbbtanuláshoz ennél bővebb információszerzésre van szükség.
A pedagógiában kevésbé hiszünk a sorrendeknek, az iskola által képzett „hozzáadott értékről” érdemes gondolkozni. Az okos gyereket mindenki meg tudja tanítani, a kevésbé okos, problémákkal küzdő gyerekkel eredményt elérni igazi pedagógiai művészet. Ezért nagy elismeréssel adózhatunk azoknak az iskoláknak, akik nincsenek ugyan a százas listán, de nagy szakértelemmel és szeretettel végzik a munkájukat. Az Evangélium és Assisi Szent Ferenc példája, a magyar ferencesek 800 éves helytállása nyomán helyezéstől függetlenül erre kell törekednünk.
P. Lukovits Milán igazgató

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 16. 07:59, csütörtök | Külföld

Megműtötték a szlovák miniszterelnököt, túl van az életveszélyen

A szlovák miniszterelnök már túl van az életmentő műtéten, jelenleg stabil állapotban van.

2024. Május 16. 07:55, csütörtök | Sport

MOL Magyar Kupa - A Paks történelmi diadala

A Paks hosszabbításban 2-0-ra legyőzte a bajnok Ferencvárost a labdarúgó MOL Magyar Kupa Puskás Arénában rendezett szerdai döntőjében.

2024. Május 16. 07:54, csütörtök | Külföld

Már június végén megtartják az első nyilvános vitát Donald Trump és Joe Biden között

Már június végén megtartják az amerikai elnökjelöltek első nyilvános televíziós vitáját Joe Biden és Donald Trump között, majd szeptember elején második alkalommal is szembenézhet egymással a demokrata és a republikánus jelölt.

2024. Május 16. 07:53, csütörtök | Bulvár

Rádióhullámokkal működő fegyverrendszert fejleszt a brit kormány

Rádióhullámokkal működő védelmi fegyverrendszer fejlesztéséről számolt be csütörtökön a brit kormány.