2019. május 21, kedd - Konstantin

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Május 21. 05:00, kedd | Külföld

Az asztma okait célzó új kezelést fejlesztenek ausztrál kutatók

Az asztma okait célzó új kezelést fejlesztenek ausztrál kutatók. Az új módszer nem a tüneteket, hanem az azok mögött rejlő okokat kezeli.

2019. Május 20. 17:04, hétfő | Külföld

A Google fenntartja az alkalmazásletöltési szolgáltatást a Huawei készülékeknek

A Google továbbra is biztosítja alkalmazás-letöltési és biztonsági szolgáltatásait az Android operációs rendszeren futó Huawei okostelefon készülékek számára - közölte hétfőn Twitter üzenetben a Google.

2019. Május 20. 15:02, hétfő | Külföld

Új uniós jogszabály lépett életbe a dohánytermékek kereskedelmében

Új uniós nyomonkövetési rendszer lépett életbe hétfőn, amely az egyes árukon elhelyezett egyedi azonosító segítségével ismeri fel a nem törvényes úton előállított,

2019. Május 20. 12:03, hétfő | Külföld

Szlovákiában gyártja majd elektromos kisautóját a Volkswagen

Szlovákiában tervezi gyártan elektromos kisautó modelljeit a Volkswagen az Automotive News Europe hírportál német Handelsblatt lap jelentését idéző beszámolója szerint.