2019. március 25, hétfő - Irén, Írisz, Lúcia

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Március 25. 15:31, hétfő | Külföld

Felkészült az EU az esetlegesen megállapodás nélkül bekövetkező brit kilépésre

Mivel egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy az Egyesült Királyság április 12-én megállapodás nélkül lép ki az unióból, az Európai Bizottság elvégezte a megállapodás nélküli Brexittel kapcsolatos felkészülést

2019. Március 25. 12:28, hétfő | Külföld

Dicséretet árulnak szolgáltatásként Kína egyik legnagyobb közösségi platformján

Nagy visszhangot keltett Kínában egy újfajta szolgáltatás megjelenése az ország egyik legnagyobb közösségi platformjaként ismert Wechaten,

2019. Március 25. 07:31, hétfő | Külföld

A Pentagon jelentős humanitárius segélyt nyújt a ciklon sújtotta Mozambiknak

Az amerikai védelmi minisztérium, a Pentagon 6,5 millió dolláros segélyt nyújt a ciklon sújtotta Mozambiknak - jelentette be a tárca szóvivője vasárnap.

2019. Március 24. 05:00, vasárnap | Külföld

Százezres tüntetés zajlott Londonban az újabb Brexit-népszavazásért

Százezrek tüntettek Londonban szombaton a brit EU-tagságról szóló újabb népszavazás kiírásáért.