Hírek
2021. Június 30. 16:08, szerda |
Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
Az uniós légi utasok jogai is áldozatul estek a világjárványnak

Az uniós légiközlekedést nagymértékben megviselte a járvány, ideje alatt jelentősen csorbultak a légi utasok jogai is, miután a légitársaságok és az utazásszervezők úgy kaptak több milliárd euró állami támogatást,
hogy nem írták elő számukra az utasok kártalanítását - közölte az Európai Számvevőszék kedden.
Az Európai Unió luxemburgi központú számvevőszéke jelentésében mindenek előtt kiemelte, az uniós szabályok szerint a légitársaságok a jogszabályok értelmében kötelesek visszafizetni az utasoknak a jegyük árát, ha törlik a járatukat. Számos légitársaság azonban, jogellenesen arra kényszerítette az ügyfeleit, hogy készpénz helyett utalványt fogadjanak el.
Az uniós számvevők rámutattak, a tagállamok által gyakran összehangolatlanul bevezetett utazási korlátozások miatt legalább hétezer légi útvonalat zártak le az európai repülőtér-hálózatokon, és a járattörlések utasok tízmillióit érintették 2020 márciusa és 2021 márciusa között. Ilyen esetekben az uniós jogszabályok értelmében az utasoknak jogukban áll visszakapni a törölt járatra szóló jegyük árát vagy átfoglalni más járatra. A válság első hónapjaiban azonban sok utas veszített el olyan összegeket, amelyek megillették volna őket. Ehhez esetenként a tagállamok is hozzájárultak: tizenöt tagállam, köztük Belgium és Franciaország olyan rendkívüli intézkedéseket fogadott el, amelyek mentesítették a légitársaságokat és az utazásszervezőket azon kötelezettségük alól, hogy kártalanítsák az utasokat. Emellett az Európai Bizottság rendkívüli sürgőséggel hagyta jóvá a nehéz helyzetbe került légitársaságoknak és utazásszervezőknek nyújtott állami támogatásokat.
2020 márciusa és 2021 áprilisa között a tagállamok együttesen közel 35 milliárd euró közpénzt kaptak a légitársaságok támogatására. A francia Air France és a holland KLM például együttesen több mint 11 milliárd eurót kapott, a német Lufthansa több mint 6 milliárd eurót, a belga TUI, a portugál TAP és a svéd központú SAS légitársaság több mint egy-egy milliárd eurót kapott. A tagállamok ugyanakkor nem írták elő a légitársaságoknak nyújtott támogatás feltételeként, hogy azoknak kártalanítaniuk kell az utasokat, pedig az uniós bizottság egyértelműen tudtukra adta, hogy ezt megtehetik. A tagállamok végül a légitársaságok belátására bízták a légi utasoknak nyújtható visszatérítéseket, amelyek saját fontossági sorrendjük szerint használhatták fel a kapott állami támogatást.
A számvevők szerint emiatt a légi utasok igen eltérő bánásmódban részesültek a különböző uniós tagállamokban. A lemondott utazásuk fejében sok utas volt kénytelen utalványt elfogadni, amelyek azonban nem mindig élveznek védelmet a légitársaságok csődje esetén, ráadásul így még kevesebb esélyük maradt arra, hogy visszakapják pénzüket - figyelmeztettek.
Az Európai Számvevőszék jelentésében ajánlásokat fogalmazott meg az Európai Bizottság számára, hogy a jövőben jobban védje a légi utasok jogait.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Szeptember 12. 07:25, péntek | Külföld
Lengyel külügy: az orosz légtérsértések miatt összeül az ENSZ Biztonsági Tanácsa
Lengyelország kérésére összehívják az ENSZ Biztonsági Tanácsának rendkívüli ülését a lengyel légtér orosz megsértése miatt - közölte a varsói külügyminisztérium csütörtökön az X-en.
2025. Szeptember 12. 07:24, péntek | Külföld
Meghalt Charlie Kirk amerikai konzervatív aktivista nem sokkal azután, hogy lövés érte Utah államban, egy rendezvényen
Meghalt Charlie Kirk amerikai konzervatív aktivista nem sokkal azt követően, hogy szerdán lövés érte Utah államban, egy egyetemi rendezvényen – a hírt Donald Trump elnök jelentette közösségi oldalán.
2025. Szeptember 11. 07:20, csütörtök | Külföld
Orosz védelmi minisztérium: nem volt tervbe véve lengyelországi célpontok támadása
Az orosz hadsereg nem tervezte lengyelországi célpontok támadását - közölte szerdán az orosz védelmi minisztérium.
2025. Szeptember 11. 07:13, csütörtök | Külföld
Az EP nagyobb agrártámogatást szeretne a 2027 utáni uniós költségvetésben
Az Európai Parlament nagyobb és külön agrártámogatást szeretne a 2027 utáni, hétéves uniós költségvetésben, valamint kevesebb bürokráciát a gazdáknak és ösztönzőket a környezeti és társadalmi célok eléréséhez