Hírek
2020. Február 27. 08:55, csütörtök |
Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
Magas vérnyomást okozhat a rostszegény étrend
Magas vérnyomást okozhat a rostszegény étrend - állapította meg egy nemzetközi kutatás, amelyet az ausztráliai Monash Egyetem tudósai vezettek.
A kezeletlen magas vérnyomás stroke-ot, szívinfarktust, az artériák és a szívizmok megmerevedését okozhatja, a szív- és érrendszeri betegségek fő előidézője.
A Circulation című folyóiratban megjelent tanulmányukban a szakemberek egereken vizsgálták a magas és az alacsony rezisztens keményítőt tartalmazó étrendek közötti különbséget.
Az étkezésben a legtöbb szénhidrát keményítő, amely a gabonamagvakban, a burgonyában és egyéb élelmiszerekben található. Nem minden keményítő szívódik fel, amit megeszünk, azaz rezisztens az emésztéssel szemben.
A kutatók megállapították, hogy az alacsony rosttartalmú étrendet fogyasztók hajlamosabbak a magas vérnyomásra. A kutatók székletátültetést is végeztek mikrobák nélküli egereken, és azt találták, hogy csak azoknál alakult ki magas vérnyomás, amelyek alacsony rosttartalmú mikrobák befogadói voltak.
"Ez a tanulmány azért jelentős, mert először azonosította, hogy az étrendben lévő rost közvetlenül szabályozza a szív és az érrendszer egészségét" - hangoztatta David Kaye professzor, az ausztráliai Alfred Kórház igazgatója, a tanulmány társszerzője.
"A tanulmány egyik páratlan felfedezése az, hogy a bél bakteriális profilja, a mikrobiom szorosan összefügg a magas vérnyomással" - tette hozzá.
Miközben a kutatók elégedettek a tanulmány eredményeivel, egy dolog rejtély maradt számukra. Kaye professzor szerint nem ismerik, hogy milyen mechanizmus okozza a magas rosttartalmú étrend védőképességét a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 12. 16:00, péntek | Életmód
Vasárnapig látható az első kínai császár agyagkatonáit bemutató kiállítás a Szépművészetiben
Vasárnapig látogatható a Szépművészeti Múzeum Az öröklét őrei. Az első kínai császár agyagkatonái című kiállítása, amelyet eddig több mint 200 ezren tekintettek meg - közölte az intézmény csütörtökön az MTI-vel.
2026. Június 12. 11:00, péntek | Életmód
Lannert Judit: nincs szó az egyházi fenntartású, illetve a hat- és nyolcosztályos iskolák megszüntetéséről
Közös érdekünk, hogy eloszlassunk minden olyan feltételezést, hogy az egyházi fenntartású vagy a hat- és nyolcosztályos iskolákat bárki meg akarná szüntetni
