Városlista
2024. május 3, péntek - Tímea

Hírek

2014. Január 29. 09:17, szerda | Helyi
Forrás: lvp/szentendreihirek.hu

Szentendrei iskolák az ország 100 legjobbjai közt

Szentendrei iskolák az ország 100 legjobbjai közt

Az ország 100 legjobb gimnáziuma és szakközépiskolája között szerepel Szentendrei Református Gimnázium és a Szentendrei Ferences Gimnázium, ez derült ki a HVG Rangsor 2014 című kiadványából.

Az évenként készülő rangsor az egyetemi felvételik, az országos tanulmányi versenyeredmények, az érettségik és a kompetenciamérések számadatainak összesítésével, összesen 957 magyar középiskola eredményeit figyelembe véve készült.

Szentendrei Református Gimnázium
A nemrég megjelent HVG Rangsor – A 100 legjobb gimnázium és szakközépiskola 2014 című kiadványban közreadott felmérés szerint a Szentendrei Református Gimnázium bekerült a száz legjobb hazai középiskola közé. A 957 hazai középfokú oktatási intézményt rangsoroló összeállítás a 2012-es érettségi eredményeket, az éves országos kompetenciamérés adatait és a felsőoktatási felvételi eredményeket vette alapul. A képet árnyalja az országos középiskolai tanulmányi versenyek (OKTV) döntőseinek aránya alapján készített rangsor is, amelyben biológiából városunk református gimnáziuma szintén igen jól, országos szinten fej-fej mellett az előkelő ötödik helyen szerepel a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium és a budapesti V. kerületi Eötvös József Gimnázium mellett.

– Különösen nagy dolog számunkra, hogy a hazai középiskolák legjobb 10%-ába bekerült a Szentendrei Református Gimnázium, hiszen egy mindössze tizennégy esztendeje alapított fiatal iskoláról van szó, amelyet a nagy történelmi hagyománnyal bíró, patinás gimnáziumokkal szemben fizikailag is szinte a semmiből kellett megteremtenünk. Nem beszélve a komoly szakmai háttérrel bíró pedagógusok megnyeréséről, a saját hagyományok megteremtéséről – mondta el a felmérést értékelve dr. P. Tóth Béla, a Szentendrei Református Gimnáziumot fenntartó egyházközség lelkésze.

A Szentendrei Református Gimnázium az általános gyakorlattól eltérően nem közegyházi, hanem gyülekezeti fenntartású, amely ráadásul nem évszázados hagyományokkal bíró, sok tízezres reformátusságot maga mögött tudó egyházközség, hanem a 20. századtól a városba beköltözőkkel lassan bővülő, ám az oktatásügyet mindig szívügyének tekintő közösség. Az elődök már 1929-ben, a nagy világválság idején nyolc tantermes polgári iskolát építettek; akkor is közoktatási feladatot kiváltva vállalt magára komoly kulturális missziót a kis közösség. Ezt a szemléletet vitte tovább a jelenlegi szentendrei reformátusság, amikor régi polgári iskoláját nyolcosztályos gimnáziumként teremtette újra, nagy áldozatokkal, és ezek szerint igen jó eredménnyel.

– Az igazgatóság a kezdetektől fogva magas színvonalon végzi munkáját, és mindig azt vallotta, egy iskolának szakmailag is nagyon jó teljesítményt kell nyújtania, hogy a végzősök a pályaválasztásra valóban felkészítve lépjenek ki az iskola kapuján. Többek között ezt szolgálja a diákok aktivitására, kutatási hajlamára építő modern pedagógiai módszerek alkalmazása is, amelyek segítik a diákközpontú és élményközpontú oktatás megvalósítását – mondta el a fenntartó. – A mérhető teljesítmény azonban nem minden. Nem az a fő célunk, hogy „versenyistálló” legyünk – a magas szintű tanulmányok mellett is arra törekszünk, hogy a gyerekek örömmel legyenek diákok, maradjon elegendő szabadidejük sportolni, pihenni, barátkozni, segítsük a személyiség kibontakozását és lelkileg, hitbeli téren is inspiráljuk őket. Sőt, egy olyan iskolában, amely műalkotásokkal teli, ahol hangversenyorgona áll rendelkezésre és aktív zenei élet folyik, a növendékek e téren is jelentős impulzusokat kaphatnak arra, hogy művészetkedvelő felnőttekké váljanak, vagy akár maguk is hasonló pályára lépjenek. Az egymást segítő, támogató testvéri közösség, a jó légkör kialakítása pedig – amely a felmérésekben külön nem is mutatkozik meg – mind a tanári karban, mind a tanár-diák kapcsolatokban elengedhetetlen. A számszerűsített eredmények viszont segítséget jelenthetnek minden intézménynek, nekünk is abban, hol érdemes javítani, még több figyelemmel és igyekezettel még jobb eredményeket elérni.

Az egyházi iskolák egyébként a közvélemény szemében is jó megítélés alá esnek. A mostani felmérésben szereplő legjobb száz magyar középiskola közel 20%-a – tizennyolc intézmény – egyházi fenntartású; ebből kilencet szerzetesi közösség, három intézményt evangélikus, hármat pedig a református egyház vagy gyülekezet tart fenn.
Kolos Emőke

Szentendrei iskolák az ország 100 legjobbjai közt

Szentendrei Ferences Gimnázium
amely évek óta szerepel már a 100-as ranglistában
„Hitre, tudásra, szép életre, jóra” – szeretne nevelni a katolikus iskola. Van ennek mérhető, összehasonlítható része, a tanulmányi eredmények, felvételi pontszámok, versenyeken elért helyezések, szakkörök változatossága, sportlehetőségek köre. Igyekszünk ebben a kategóriában is sokat adni diákjainknak, de a hitre nevelés, a „szép életre” való felkészítés, és az elesettebbek felé forduló jóság ugyanennyire fontos a számunkra. Ezek nehezebben összehasonlíthatóak más iskolák eredményeivel.

Fontos dimenzió az idő. Mérhető eredményeket kell produkálni most, de a tanítás, nevelés csak hosszú idő múltán terem igazán gyümölcsöt. Fontos, hogy tanulóink most töltsenek boldog diákéveket a Ferences Gimnáziumban, de életútjuk egészének sikeréhez a számszerű eredmények mellett fontos a hit világossága, az érzelmi intelligencia, a kudarc feldolgozása, a kitartó erőfeszítés. Vannak olyan fiatalok mindenhol, akik megszenvedik a kamaszkorukat, átélnek súlyos családi válságokat, vagy nehezen létesítenek jó kapcsolatokat. Nekik kevésbé lesznek boldog diákéveik; támaszt szeretnénk nekik nyújtani. Nem egyszerű dolog mérni egy iskola „jóságát”, amikor tevékenysége nemcsak a jelenre, hanem a jövőre is irányul.

Helyén kell kezelni a mérést és a sorrendet. Biztatásnak jó, megelégedettséghez kevés. Egy iskola megismeréséhez adhat kedvet, de a továbbtanuláshoz ennél bővebb információszerzésre van szükség.
A pedagógiában kevésbé hiszünk a sorrendeknek, az iskola által képzett „hozzáadott értékről” érdemes gondolkozni. Az okos gyereket mindenki meg tudja tanítani, a kevésbé okos, problémákkal küzdő gyerekkel eredményt elérni igazi pedagógiai művészet. Ezért nagy elismeréssel adózhatunk azoknak az iskoláknak, akik nincsenek ugyan a százas listán, de nagy szakértelemmel és szeretettel végzik a munkájukat. Az Evangélium és Assisi Szent Ferenc példája, a magyar ferencesek 800 éves helytállása nyomán helyezéstől függetlenül erre kell törekednünk.
P. Lukovits Milán igazgató

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 03. 13:47, péntek | Belföld

KSH: a benzin 3,2, a dízel 2,4 százalékkal drágább Magyarországon a régiós átlagnál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 639, míg a régiós országokban 619 forint volt.

2024. Május 03. 13:44, péntek | Kék hírek

Halálra verték azt a nőt, akinek a holttestét Aszódon találták meg

Rabszolgaként dolgoztatták és halálra verték azt a nőt, akinek a holttestét április 28-án találták meg járókelők Aszódon, az ügyben négy ember ellen indult eljárás

2024. Május 03. 13:42, péntek | Belföld

46 ezer fát ültettek el eddig az Országfásítási programban

Meghaladja a 46 ezret az Országfásítás programban az elmúlt négy évben elültetett fák száma