Hírek
2015. Augusztus 17. 13:40, hétfő |
Sport
Forrás: Hajósi Miklós
Tihanyi Sándor, a velünk élő történelem

Debrecen – A debreceni vaspapucsos tizenháromszor állhatott dobogóra a Debrecen Nagydíjon.
Idén immár 41. alkalommal rendezik meg a salakmotoros Debrecen Nagydíjat a Gázvezeték utcai salakstadionban. Van egy olyan versenyző, aki 33 esztendővel ezelőtt már starthoz állt hazánk legnagyobb presztízsével bíró viadalán, s a csütörtökön 16 órakor kezdődő megmérettetés mezőnyében is megtalálható a neve. A sportág szerelmesei kapásból tudják, kiről van szó, természetesen Tihanyi Sándor az, aki lényegében egymaga a velünk élő történelem.
A virágkarneváli salakmotor¬versenyeknek Tihanyi Sándor már gyermekként részese volt, igaz akkor még nem a Gázvezeték utcai létesítményben, hanem a régi Nagyerdei Stadionban mérkőztek az oválpályák lovagjai. (Érdekesség, hogy a Debrecen Nagydíjért csak 1975-től, a Gázvezeték utcán csatáznak a vaspapucsosok.). – Mivel édesapám is résztvevője volt a huszadikai viadaloknak, így családi program volt ezek megtekintése. Bevallom, amikor a 125 köbcentis motorokkal versenyzők voltak a pályán, az nem igazán érdekelt, inkább az erdőben játszottam a többi gyerekkel, de amikor felbőgtek az ötszázas gépek, akkor spuriztunk be a stadionba. Természetesen anyukám mellett ülve szurkoltam végig a versenyt – emlékezett vissza az elmúlt évben Hajós ¬Alfréd-díjjal kitüntetett vaspapucsos.
A Debrecen Nagydíj rangja
– Manapság el sem lehet képzelni, milyen nehéz volt bekerülni egy augusztus 20-ai Debrecen Nagydíj mezőnyébe a nyolcvanas évek elején. Mivel akkor még a válogatott gerincét Sziráczkiék adták, így hárman mindig jöttek Miskolcról, ezáltal 3-4 debreceni motoros indulhatott a hazai viadalon. Ráadásul a húszas éveink elején jártunk, s a helyi „öregekkel”, Oreskóval, Dankával, Támcsúval és Baksánnal is meg kellett küzdenünk. Akkoriban az edzések felértek egy-egy versennyel, szinte „öltük egymást”, mindenki bizonyítani akart az edzőnknek, Perényi Pálnak, hogy indulhassunk huszadikán. A Debrecen Nagydíjnak mindig óriási volt a rangja, pláne a hajdúsági versenyzők körében. A szemünkben ez a viadal sokkal rangosabb volt egy magyar bajnokinál, hiszen amíg a virágkarneváli derbire kijött ¬10-11 ezer ember, addig a bajnoki fordulókat feleannyi néző előtt vívtuk – elevenítette fel a múltat a Subi becenévre hallgató vaspapucsos.
Sokat várt az elsőre
– Ha az emlékezetem nem csal, 1982-ben indultam először a nagydíjon. Akkor még 19 esztendős voltam, de már junior magyar bajnok. Óriási megtiszteltetés volt kivonulni a zsúfolásig megtelt stadion salakjára. Az első igazán nagy sikerre 1986-ig kellett várnom, akkor Adorján Zoli mögött a második lettem. Ezután következett egy ötéves időszak, amikor végig dobogón álltam, de nyerni nem tudtam. Adorján és Hajdú kibérelték az első helyet, mivel Bódi Lacival később kezdtünk motorozni, mint a Zolik, ezért mindig az volt a célunk, hogy legyőzzük a legjobbakat, azaz őket. Aztán 1992-ben jött el az én időm: végre megkaparintottam a győztesnek járó trófeát! Elmondhatatlan érzés volt, évekig küzdöttem érte, aztán végre a kezemben foghattam! – mosolyodik el az emlékeket felidézve az 52 esztendős salakszóró, aki összesen háromszor nyerte meg a nagydíjat, illetve ötször-ötször állhatott a dobogó második és harmadik fokán.
A legenda ellen
– Mindig voltak kifejezetten erős versenyzők a riválisok között, de a legnagyobb sztár mindenképpen Hans Nielsen volt. A dán háromszoros egyéni, s egyben regnáló világbajnokként érkezett a Gázvezeték utcába. Abban az időszakban nagyon nehéz volt bennünket hazai pályán legyőzni, 1981-től 1994-ig csak Adorján, Hajdú, Tihanyi és Bódi diadalmaskodott, kivéve Nielsen látogatását. Nagy készültünk ellene, fentük rá a fogunkat, de végül mindössze annyi jött össze, hogy jól megkergettük az első helyen motorozó klasszist. A „Salakmotorozás Professzora” nálunk is bizonyított, maximális pontszámmal nyert – mondta Tihanyi, s hozzátette, abban az esztendőben volt utoljára telt ház a Gázvezeték utcai stadionban.
Presztízsharc
– Nagyon sok minden változott az utóbbi 10-15 évben, viszont a Debrecen Nagydíj presztízse nem csökkent. Ráadásul a debreceni versenyzőknek különösen erős a kötődésük ehhez a megmérettetéshez, itt mindig bizonyítani kell. Bevallom, az én céljaim – túl az ötvenen – azért megváltoztak, most elsődlegesen szeretnék egy jót motorozni. Már nincs rajtam kényszer, nem én vagyok a futamok favoritja, számomra már minden pont ajándéknak számít, de azért jelezném, nem biztos, hogy jól jár, aki félvállról vesz! – zárta a beszélgetést sokat sejtető mosollyal a bajusza alatt a közönség kedvenc.
Az eddigi győztesek:
2014: Karol Baran (lengyel)
2013: Tomasz Chrzanowski (lengyel)
2012: Maciej Kuciapa (lengyel)
2011: Tabaka József
2010: Tabaka József
2009: Maciej Kuciapa (lengyel)
2008: Tabaka József
2007: Pawel Miesiac (lengyel)
2006: Stefáni Attila
2005: Ferjan Matej
2004: Tihanyi Sándor
2003: Tihanyi Sándor
2002: Matej Ferjan (szlovén)
2001: Stefáni Attila
2000: Magosi Norbert
1999: Adorján Zoltán
1998: Adorján Zoltán
1997: Adorján Zoltán
1996: Magosi Norbert
1995: Hell Csaba
1994: Adorján Zoltán
1993: Bódi László
1992: Tihanyi Sándor
1991: Adorján Zoltán
1990: Hans Nielsen (dán)
1989: Adorján Zoltán
1988: Adorján Zoltán
1987: Adorján Zoltán
1986: Adorján Zoltán
1985: Adorján Zoltán
1984: Adorján Zoltán
1983: Hajdú Zoltán
1982: Adorján Zoltán
1981: Hajdú Zoltán
1980: Siegfried Eder (osztrák)
1979: Sziráczki István
1978: Pawel Waloszek (lengyel)
1977: Sziráczki István
Ezek érdekelhetnek még
2025. Április 27. 08:45, vasárnap | Sport
Spanyol Király Kupa - Hosszabbítás után győzte le a Barcelona a Real Madridot
A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati fináléjában hosszabbítás után 3-2-re legyőzte a Real Madridot. A katalánok fennállásuk során a 32. alkalommal hódították el a trófeát.
2025. Április 27. 08:45, vasárnap | Sport
Öttusa vk - Gulyás Michelle aranyérmes
Gulyás Michelle kiegyensúlyozott, magas szintű versenyzéssel aranyérmet nyert az öttusázók budapesti világkupaviadalán. Bauer Blanka ötödik, Guzi Blanka nyolcadik, Eszes Noémi 12., Mészáros Emma 13. lett.
2025. Április 25. 18:45, péntek | Sport
Dobogós évkezdés a Red Bull Ringen!
Végre elindult az idei szezon is, erős év elé néznek a Kermor Motorsport versenyzői. Histo Cup szezonnyitó verseny 2025.
2025. Április 25. 18:39, péntek | Sport
Beni és Ákos a Slovak Karting Centerben
A CEE második fordulóján Vida Beni és Madaras Ákos képviselte a Kermor Motorsportot.