Városlista

Hírek

2014. Május 19. 18:11, hétfő | Életmód
Forrás: ITE

Vár a Börzsöny, kerékpárral is!

Miközben megérkezett a szép, tavaszi idő, egyre többen vágyakozva tekintünk ki a munkahelyünk ablakán, de jó is lenne kirándulni egyet a természetben felkiáltással.

Budapesthez, Szentendréhez nincs messze a Börzsöny, amelynek még csodával határos módon mindig vannak érintetlen, vagy közel érintetlen részei. Péntek délutántól vasárnap estig sok részét bejárhatjuk, de mutatunk olyan útvonalat is, amelyen egy nap alatt végigmehetünk. Feltöltődésnek sokszor ez is elég. Pattanjunk hát hétvégén nyeregbe!

A Börzsönyben vannak kijelölt turistautak a kerékpárosok számára, ezek közül néhány: a leghosszabb kijelölt túraútvonal Nagyoroszit köti össze Zebegénnyel, mindegy melyik településről indulunk, a látvány gyönyörű. Majdnem körutat teszünk, ha a Szob-Márianosztra-Zebegény útvonalat teljesítjük, míg edzettebbeknek ajánlható a Kemencét Diósjenővel vagy a Nagybörzsönyt Kóspallaggal összekötő turistaút, mindkettő a hegyen vág keresztül néhány komolyabb emelkedőt is magában foglal. Fontos, hogy csak jó állapotban lévő kerékpárral induljunk útnak (hasznos tanácsokat a kerékpár karbantartásáról a webbiciklin olvashatunk).

A börzsönyi túrákat legegyszerűbben Vácról kezdhetjük el, amely vonattal Budapesttől mintegy 25 perc alatt megközelíthető, és a járatok is eléggé sűrűn járnak. Vonattal a kerékpárunkat is könnyebben szállíthatjuk, mint autóval, nem mellékesen pedig a környezetet sem szennyezzük.

A vasútállomástól indulva a váci révig guruljunk, majd forduljunk jobbra Verőce irányába, innen már kiépített kerékpárúton vezet utunk, mely szinte teljesen a Duna mellett halad kisebb-nagyobb emelkedőkkel és lejtőkkel tarkítva. Verőcéig közel 10 km vár ránk. Verőce után, a táblákat követve elérjük a kismarosi gátat, amelyen a falu végéig tekerünk. Nagymarosra már nem jutunk el ezen az úton, hiszen Kóspallag felé vesszük az irányt, ahol hamarosan földúton visz tovább az utunk. Kiérve a 12-es számú főútra folytatjuk utunkat, itt már szükség lesz az erőnkre, hiszen 125 m-es szintkülönbséget kell leküzdenünk. Ha valaki úgy érzi, hogy a tekerésből elég volt neki, akkor Szob felé itt lerövidítheti az útját, ahonnan vonattal könnyedén visszajuthat Budapestre.

Vár a Börzsöny, kerékpárral is!

Ha mégis a folytatás mellett döntünk, akkor hamarosan Kóspallagra érkezünk. A falut elhagyva még 4 km-t kell emelkednünk, majd pihenésképpen 1,5 km-es lejtős útszakasz vár ránk, mígnem elérjük Nagyirtáspusztát. Ezt követően Nagybörzsönybe már csak 1 km-en keresztül kell emelkedőre számítanunk. Ha elértük a falu határát, akkor éppen 40 km-t tettünk meg, ez szép teljesítmény.
A túrát tovább folytathatjuk Ipolytölgyes, Letkés felé, majd Szobot elérve egészen Budapestig gurulhatunk kerékpárúton. Így összességében 80 km-t tehetünk meg, miközben csodálatos látványban és jó levegőben lesz részünk, ha van bennünk egy kis kitartás.

Mivel a túraútvonalak több helyen elválnak, ezért tetszőlegesen kombinálhatjuk őket, vagy el is hagyhatunk belőlük egy-egy-részt, ki-ki az igénye és a felkészültsége szerint. Több túraútvonal csatlakoztatható az erdei vasútvonalakhoz, és még a kisvasútra is felszállhatunk, hiszen vállalják a kerékpárok szállítását is.

Ha hosszabb túrára vágyunk, akkor teljesíthetjük a 70 km hosszú Zebegény-Szob útvonalat, mely a Zebegény, Törökmező, Kóspallag, Királyrét, Diósjenő, Nagyoroszi helyiségek érintésével jut el Szobra, ha pedig csak ennek felét, 35 km-t szeretnénk teljesíteni, akkor elindulhatunk Szobról Nagybörzsöny felé, majd Nagyirtás és Királyrét érintésével juthatunk el Nógrádra, ahol a várat is megtekinthetjük.

Bármelyik útvonalat is választjuk a fentiek közül, vagy térkép segítségével magunk próbálunk ki egyet, biztosak lehetünk abban, hogy az útvonal vadregényes tájakon vezet, sokszor érintetlen tájak tárulnak a szemünk elé. A Börzsöny nagy része fokozottan védett terület, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozik.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 28. 08:55, vasárnap | Életmód

Fonogram-díjátadó: a Zaporozsec, a Carson Coma, Rúzsa Magdi, Pogány Induló és a Góbé is nyert

Mások mellett a Zaporozsec, a Carson Coma, Rúzsa Magdi, Pogány Induló, Saya Noé, a Thy Catafalque és a Góbé is Fonogram-díjat kapott a szombaton a budapesti Barabás Villában tartott eseményen.

2024. Április 27. 06:00, szombat | Életmód

Erdősítés: Cél, hogy 2030-ra az ország területének 27 százaléka legyen erdős terület

A kormány célja, hogy 2030-ra az ország területének 27 százaléka erdővel, fával borított terület legyen - hangsúlyozta az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára pénteken a Csongrád-Csanád vármegyei Dócon.

2024. Április 26. 13:53, péntek | Életmód

A munkabér az elsődleges munkahelyválasztási szempont Magyarországon

A munkahelyválasztásnál a magyar munkavállalók számára 2024-ben is a vonzó munkabér és juttatási csomag az elsődleges, ezt követi a munkahelyi légkör és a munkaadó pénzügyi stabilitása, ahol nem kell tartani a leépítéstől

2024. Április 26. 06:43, péntek | Életmód

Denevérvirológiai kutatás kezdődik a Pécsi Tudományegyetemen

Európai denevérekben előforduló vírusok kutatására indított nemzetközi programban vesznek részt a Pécsi Tudományegyetem (PTE) szakemberei - közölte a baranyai felsőoktatási intézmény az MTI-vel.